Szegedi ÓVI Baross László Óvodája

A Baross óvoda Szeged egy elrejtett sarkában, csendes hatalmas fenyőfákkal körülvett részén fekszik. A környezeti adottságok, a Tisza part, a Fűvészkert közelsége adta az ötletet, milyen irányban induljunk el a helyi óvodai programunk írása során.

Kiemelten foglalkozunk a környezeti hatások és változásokkal, azok mélyebb megismerésével, a környezet védelmével.

Arra törekszünk, hogy a gyerekek vegyék észre a természetben rejlő szépségeket, a sokszínűséget, élvezve a felfedezés örömét, hogy kialakuljon bennük az együttérzés, a csodálat, a szeretet a felelősség és a  gondoskodás érzése, a környező világgal szemben.

Megteremtjük a lehetőséget arra, hogy a gyerekek megfigyelhessék az óvoda környékén élő állatokat, madarakat, bogarakat. (pl. mókusokat, énekes madarakat, harkályokat stb.) Kialakítottunk az óvoda udvarán egy „madár-barát” kertet, mely madáretetőknek, oduknak ad helyet. Az óvodások a csoportszobák ablakából figyelhetik meg a madarakat azok szükségtelen zavarása nélkül, ha pedig hó borítja a földet, megfigyelhetjük a madarak apró lábai által hagyott nyomokat.

Projektor segítségével vetített élő képekkel közelebb hozzuk hozzájuk, nemcsak a hazánkban élő, hanem távolabbi vidékek, tengerek, különleges élőhelyek állatait, növényeit, a természet nagy eseményeit.

Célunk, hogy a gyermekekben megalapozódjon a környezettudatosság, a környezetért vállalt felelősség érzése.

Törekvéseink eredményességét abban is láthatjuk, hogy a gyerekek a szüleik figyelmét is felhívják arra, hogy változtassanak eddigi gondolkodásmódjukon, a környezethez való viszonyukon és tudatosabban viszonyuljanak a környezethez.

Behozzák az óvodába az újságpapírt, műanyag kupakokat, használt elemeket, a konyhai hulladékot a komposztálóba, sőt még az elhasznált háztartási olajat is.

Gyakran hallunk visszajelzéseket a szülők részéről, – ilyenkor tudjuk meg igazán, hogy a nevelésünk nem volt hiábavaló.

Hisszük, hogy a környezet védelmére való nevelés létfontosságú a gyermek egész személyiségének alakulása szempontjából. Segít az énkép és a személyes felelősségtudatának kialakulásában, ezért igyekszünk újabb és újabb tapasztalásra alapuló ismeretet nyújtani.

 

„ Nem szabad megölni azt, ami él (…) az élet mindennél többet ér.”