Vörös Lászlóné
Szakmaiságát és az óvodapedagógiával kapcsolatos tudásának alapjait a Széchenyi István Óvónői Szakközépiskolában szerezte meg Szegeden 1983-ban. Ekkor került első munkahelyére, a szegedi Katona József Utcai Óvodába, mint óvodapedagógus. A későbbiekben jelentkezett Szarvasra a Brunszvik Teréz Óvóképző Főiskolára, ahol a képzés alatt ismeretei alaposabbak lettek, új elméleteket ismert meg, szélesedett szakmai látóköre.
1993-ban a kollégákban és benne is megfogalmazódott a változtatás igénye az intézmény vezetése tekintetében, az akkor 3 óvodával működő Móravárosi Óvodai Körzet vezetésére nyújtott be pályázatot. 1993. augusztus 1-től vezette a körzetet. Olyan magasabb vezető lett, aki megfelelően tud élni az önállóság nagy lehetőségével, aki képes egyéni arculatú óvodát teremteni, ehhez meg tudja nyerni a szülőket, a fenntartót, aki az óvoda vezetésében következetesen érvényesíti a demokratikus vezetési elveket, nyugodt, kiegyensúlyozott légkört tud kialakítani és biztosítani a munkához a gyerekek, a szülők és a nevelőtestület számára is. 1999-ig volt ennek a körzetnek a vezetője. Fontosnak tartotta a folyamatos önképzést önmaga és a kollégák számára is.
1998-2000 között végezte el a Budapesti Műszaki Egyetem közoktatás-vezetői szakot. A szakvizsga megszerzése után még tudatosabban és tervszerűbben végezte vezetői munkáját.1999-ben Szeged város közgyűlése az Alsóváros-Móravárosi Óvodai Körzet 5 tagóvodájának vezetésével bízta meg. Fontos feladata volt a munkáltatás, a gazdasági ügyviteli munka átszervezése, a gazdasági, tanügy-igazgatási teendők egységesítése, intézményi belső szabályzatok elkészítése, az intézményi jóváhagyott költségvetési előirányzatok figyelemmel kísérése, vagyonvédelem, adatszolgáltatás, az óvodák menedzselése úgy, hogy a tagóvodák autonómiája, egyéni arculata, az óvodapedagógusok módszertani szabadsága ne sérüljön.
Lelkesen vett részt éveken át néhány óvodapedagógussal, Dr. Nagy Józseffel és Dr. Józsa Krisztiánnal az SZTE égisze alatt a „Kritikus kognitív készségek fejlesztése egyéni fejlődési mutatók alapján” című szakmai kísérletben, valamint a DIFER Programcsomag kidolgozásában, mely 2003-ra készült el.
Vezetésével az óvodai körzet 2004 májusáig működött. Nagyon büszke volt az Alsóváros – Móravárosi Óvodai Körzetben végzett szakmai munkájára, mely a pedagógusok munkájának magasabb szintre emelésére irányult.
2004-ben az Óvoda Igazgatóság kialakításakor felkérést kapott arra, hogy munkaügyi igazgatóhelyettesként koordinálja a megközelítőleg 800 dolgozó személyi anyagának egységesítését, valamint az alkalmazások előkészítését, lebonyolítását a tagóvoda-vezetőkkel egyeztetve, személyi anyagok naprakész gondozását, helyettesítési naplók, változásjelentések, szabadság- és munkaidő nyilvántartások ellenőrzését. 2004 októberében Szeged Megyei Jogú Város Közgyűlése Címzetes Óvodavezetői címet adományozott szármára, körzetvezetői munkájának elismeréseként.
2005. augusztusától a Katona József Utcai Óvodában tagóvoda-vezetőként és óvodapedagógusként tevékenykedett 2010 júliusáig. Tevékenységei a tagóvodában dolgozók munkájának megszervezése, ellenőrzése, a nevelési-oktatási feladatok irányítása, megvalósításának ellenőrzése, gyermekvédelem, kapcsolattartás a szülőkkel és külső szervezetekkel, az óvoda menedzselése. Ez idő alatt az SZTE Pedagógus Képző Kar megkeresésére mind a négy csoport vállalta 6 óvónővel, hogy részt vesz az óvodapedagógus hallgatók gyakorlati képzésében. Az említett mentori feladatok 3 éven át tartó koordinálása, a 23 hallgató vizsgaelnökként történő záróvizsgáztatása is a feladata volt. Referencia-óvodaként működtek, két „Jó gyakorlattal”. 2010-ben felkérést kapott a „Rólunk szól” című folyóirat szerkesztőjétől egy cikk megírására, mely az „Óvoda-iskola átmenet és a kompetencia alapú nevelés” címen került megírásra.
2010-től ismét a SZMJVÖ Óvodák Igazgatóságán dolgozott, mint általános- és tanügyi igazgatóhelyettes. A közalkalmazottak továbbképzését, a tagóvodákban folyó pedagógiai munkát és a tanügyi feladatok végrehajtását felügyelte. Óvodai beíratás, a beiskolázás szervezése, irányítása, a kötelezően vezetendő tanügyi alapdokumentumok óvodai vezetésének ellenőrzése, állami normatíva igénylése és elszámolása volt a feladata. Az óvodai hiányzások nyomon követése, mentesítés. Statisztikai adatszolgáltatás koordinálása, elkészítése. A megközelítően 5000 gyermek adatainak nyilvántartásának megszervezése a Magiszter és a KIR rendszerben.
2011 és 2012 áprilisában, felkérést kapott a Szegedi Tudományegyetem Juhász Gyula Pedagógusképző Kar Alkalmazott Pedagógiai és Pszichológiai Tanszékéről a Közoktatás-vezetői szakvizsgás képzésben a gyakorlatvezető feladatok ellátására.
2016. augusztus 1-től a Szegedi ÓVI Cső Utcai Ódáját vezette. A nyolc csoportos óvoda vezetése új, másfajta kihívást jelentett számára. Tevékenységei: a tagóvodában dolgozók munkájának megszervezése, ellenőrzése, a nevelési-oktatási feladatok irányítása, megvalósításának ellenőrzése az óvoda menedzselése. 2016-ban nyújtotta be mesterprogramját, mely a Cső Utcai Óvoda pedagógusainak szakmai fejlesztésére irányult. Címe: ”Haladást, előrelépést segítő vezetői programom cselekvési terve, intézményem produktív és eredményes működése érdekében.” 2017. szeptemberétől 5 évig zajlott a program megvalósítása kiváló eredménnyel.
2022 februárjában tematikát dolgozott ki „Vezetővé válok” – elméleti és gyakorlati kurzust a Szegedi ÓVI-ban dolgozó tagóvoda-vezető kollégák belső képzésére, mely azóta is több csoporttal sikeresen zajlik.
Közösségteremtő ereje, ezirányú képessége kivételes. Fegyelmezett, karizmatikus egyéniség. Az elmúlt 40 évben megbízásai és lehetőségei által a munkája igen sok szakmai sikert és folyamatos megújulást nyújtott. Az élet mindig úgy hozta, hogy a köznevelés változásainál, Szeged óvodaügyének reformjainál aktív szerepet kapott. Minden megbízása és megbízatása kapcsán igazi műhelymunkát tudott kialakítani. Érdekeltté tudta tenni a résztvevőket, és sikerhez juttatta az általa vezetetteket, szakmai igényesség jellemezte. Minden lehetőséget megragadott óvodája szakmai, tárgyi, személyi feltételeinek javításának, fejlesztésének érdekében.
Mindig segítőleg fordult a munkatársai felé, és empatikus magatartást tanúsított a gyermekekkel és a családjaikkal szemben. Gyermekszeretete végig kísérte pedagógiai munkájában. Minden élethelyzetben nyitott volt a családok egyéni problémáinak megoldásának keresésében, amely miatt a szülőktől is folyamatosan pozitív visszajelzéseket kapott.
Magas fokú szakmai elkötelezettséggel, hittel és szeretettel végezte óvodapedagógusi és vezetői munkáját az utolsó munkában töltött napig, nyugdíjba vonulásáig.